VIGTIG OPLYSNING

    Fra det Danske Udenrigsministerium

Det er tidligere oplyst fra Udenrigsministeriet at.: (CITAT.:)
.

"Hvis uheldet er ude, kan det til jeres – og eventuelt til dansk Camping Unions – underretning oplyses, at det er muligt for ikke spansktalende udlændinge at indgive politianmeldelse på engelsk på telefon +34 902102112. Så vidt vi er blevet informeret, bliver man på dette telefonnummer stillet om til en person, der taler udmærket engelsk. Anmeldelsen bliver skrevet ned, og herefter bliver det meddelt, at man cirka et kvarter senere kan afhente anmeldelsen på nærmeste politistation. Hvis man ikke er klar over, hvor nærmeste politistation er, får man også svar på det. Anmeldelsen skal altså afhentes på den politistation, som man er blevet oplyst om, at anmeldelsen sendes til." (Citat slut)

.
Efterfølgende, er dette nr. blevet anvendt flere gange af Campister - men uden held - da det har vist sig at ikke at gælde i Catalonien og Baskerlandet - men i det øvrige Spanien.
Vi har derfor igen taget kontakt til det Danske Udenrigsministerium - oplyst om at nr. ikke kan benyttes de pågældende steder - og vi har nu modtaget nedenstående svar - samt adressen/linket mulig anmeldelse på Engelsk (samt Tysk og andre sprog)
.
Jeg vil kraftig opfordre til at man besøger nedenstående hjemmeside - evt. printer Anmeldelserne ud - og gennem-studerer dem - således de nemt udfyldes i tilfælde af......!?!
.
Kære Skytte,
Tak for jeres nedenstående mail af 9. marts 2009.
Det er rigtigt, at det pågældende telefonnummer ikke kan benyttes i Catalonien og i Baskerlandet, hvorfra man desværre ikke kan indtelefonere anmeldelser. Man kan derimod benytte internettet til anmeldelser i de to provinser - også på engelsk. I kan finde linket via Madrid-ambassadens hjemmeside:
.
http://www.ambmadrid.um.dk/da/menu/InfoOmSpanien/Før+Rejsen/
.
Det kan være lidt vanskeligt – i hvert fald fra Danmark – at komme ind på siden med anmeldelsen. Ambassaden i Madrid oplyser, at det går nemmere fra Spanien.
.
Internetanmeldelsen skal afhentes senest 72 timer efter, at den er lavet (man opgiver i anmeldelsen, hvor anmeldelsen ønskes afhentet).
.
Som I kan se på ovenstående link til Madrid-ambassadens hjemmeside, gør vi danske rejsende opmærksom på problemerne med motorvejspiraterne - især omkring Barcelona.
.
De spanske myndigheder er meget opmærksomme på andre landes rejsevejledninger og rejseråd vedrørende motorvejspirater i Spanien, og bestræber sig på at løse problemerne. Alligevel er det stadig en god idé, for eksempel via den spanske ambassade i Danmark at gøre de spanske myndigheder opmærksom på, at der fortsat er et problem med motorvejspirater.
.
Med venlig hilsen.......
Citat slut...
.
Jeg vil opfordre alle der rejser til Spanien, at gå på ovenstående Link fra Udenrigsministeriet, og nærlæse de advarsler  og råd - om diverse kriminalitet..
Nedenstående har jeg "sakset" - men læs selv siden - der er rigtig vigtig - og god info....
3. På internet bl.a. på engelsk med angivelse af, på hvilken politistation rapporten efterfølgende ønskes afhentet:
For Barcelona-provinsen: www.gencat.cat/mossos, vælg Denúncies per Internet
For resten af Spanien: www.policia.es/denuncias (NB: kan afhentes efterfølgende dag).

Bemærk .: sidste nyt fra udenrigsministeriet - modtaget 9. august 2011

Da der i Catalonien og Baskerlandet ikke findes tlf.nr til Politistationer hvor man er sikker på at få en Engelsktalende Betjent i røret - kan nedenstående link bruges til at skrive en anmeldelse - uanset hvad man anmelder - og kan vælge mellem flere sprog - bl.a Engelsk og Tysk ..
https://www10.gencat.net/jusinte_di/AppJava/jsp/form/idioma.jsp
 
Men.: først og sidst.: Vær forberedt - skriv adresser ned - til både Forsikring - Mobil-afmelding - Visakort-stop - o.a. der er vigtigt - samt ha´ kopier af Pas - Sygesikring - Forsikring - Røde/Grønne kort - Reg.attest til både Bil og Campingvogn . . og andet af vigtighed . . .
 
 
 

.