Juli - 2007 |
||
med "Himmeltoget" |
||
- 3 Uger - |
||
fra Kina til Tibet og Nepal |
||
. | ||
”Himmeltoget” - "Shangri la Ekspressen" - ”Toget til verdens Tag” |
||
. | ||
Idéen til
Qingzang-jernbanen (som den rigtig hedder) blev "født" for
100 år siden - men p.g.a store problemer med "iltmangel" -
"Permafrost" - "uvejsomt Terræn" - med op til ca.
6000 m højde - og i et område med en del Jordskælv med mellem 7 - 9
på Richterskalaen - og med 200 dage om året hvor der er voldsomme
storme blev arbejdet ikke udført før i nyere tid - den stod
færdig i 2006... det tog 5 år at bygge den - og det har kostet -
officielt - 25 milliarder at bygge den - men sikkert er det at tallet er
langt højere - i hvert fald var det slet slet ikke rentabelt for
Kineserne at bygge den - viste udregningerne der blev foretaget af både
Kinesiske og og Udenlandske eksperter
. . . men - den Kinesiske Regering ville ha`den bygget af
Politiske årsager . . dels for bedre at kunne ”styre” den såkaldte
autonome provins - Tibet - og dels kunne man bedre hævde suveræniteten
i forhold til den atombevæbnede nabo, Indien. Dvs. at jernbanen bliver brugt meget til Troppetransporter. |
||
.. | ||
Turen fra Beijing - via Tibet og Nepal er en strækning hvor Banelinien passerer Tanggula Passet i 5.072m højde og derved verdens højeste. | ||
. | ||
I 4.905 m højde er bygget en 1.338 m lang Tunnel - det er den højest beliggende Jernbanetunnel i Verden - og den kaldes "Den tætteste dør til Himlen" | ||
. | ||
I 5.068 m højde er Verdens højest beliggende Station - Tanggula stationen. | ||
. | ||
Mellem Xining og Golmud er bygget den længste Tunnel - på 4.010 m - Guanjiao-tunnellen - og mellem Golmud og Lhasa er Yangbajing-tunnellen den længste - på 3.345 m. | ||
.. | ||
Strækningen mellem Golmud og Lhasa er på 1.142 km - hvor de 960 km er over 4.000 m højde og heraf igen er de 780 km i ca. 5.000 m højde. | ||
I alt på
strækningen er der en samlet længde af tunneller på 30 km. -
der er 675 Broer med en samlet længde på godt 160 km. De 550 km af turen er bygget på Permafrost - og endda en mere problematisk Permafrost end andre steder i Verden. |
||
. | ||
Ja - det er store tal - ret "skræmmende", egentlig - en fantastisk Togrejse på "Verden Tag" - med ufattelige oplevelser som end ikke billeder kan beskrive - en fantastisk skønhed - med en tur til Basecamp på Mount Everest - en slem fattigdom hos befolkningerne - og en modbydelig oplevelse at se hvordan Kineserne behandler Tibetanerne . . det leder tankerne til fortidens "Negerslaver" - Tibetanerne er meget angste når de ser Kinesiske Turister (og det er ikke uden grund) . . | ||
. | ||
NÅ . . men turen starter med nogle dage i Beijing - med bl.a. besøg i "den forbudte By" og - naturligvis, en tur på "den Kinesiske Mur" . . o.a. | ||
. | ||
. |
.. | ||
. | ||
. | ||
.. |
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
.. | ||
. |
.. | ||
.. | ||
. | ||
. | ||
.. |
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
. | ||
, Efter nogle dage i Beijing kan togturen begynde - fra en "Mega" Banegård . . . Vestbanegården - som er den største i Asien . . . . | ||
.Turen
til Tibets Hovedstad.: Lhasa - tager ca. 48 timer - og ligger 3.600
m.o.h. - når de 3.000 meters højde passeres, pumpes Ilt ind i
Kupèerne via generatorer, da der p.g.a højderne er en reducering i
Iltmængden med op til 40% - og at det, for mange Passagerer giver
gener - og højdesyge. Den separerede Ilt der blæses ind, kan hæve iltprocenten fra 21 - 23, således at det er nok til at de fleste ikke får gener ved højderne. Er det ikke nok, er der ilt-udtag ved hver en plads. . . ! Trods disse forholdsregler har der flere gange været dødsfald i Togene p.g.a. højden - og der er da også medicinsk personale på både Togene - samt de stationer der passeres på turen (48 stationer er der på ruten) til at hjælpe de Passagerer der evt. får højdesyge . . . .! |
||
. | ||
Togrejsen i billeder - op til TIBET - kan ses HER | ||