Juli - 2007

 
     
 

med "Himmeltoget"

 
 

3 Uger   - 

 
 

fra   Kina til Tibet og Nepal

 
  .  
 

”Himmeltoget” - "Shangri la Ekspressen" - ”Toget til verdens Tag”

 
  .  
  Idéen til Qingzang-jernbanen (som den rigtig hedder) blev "født" for 100 år siden - men p.g.a store problemer med "iltmangel" - "Permafrost" - "uvejsomt Terræn" - med op til ca. 6000 m højde - og i et område med en del Jordskælv med mellem 7 - 9 på Richterskalaen - og med 200 dage om året hvor der er voldsomme storme blev arbejdet ikke udført før i nyere tid -  den stod færdig i 2006... det tog 5 år at bygge den - og det har kostet - officielt - 25 milliarder at bygge den - men sikkert er det at tallet er langt højere - i hvert fald var det slet slet ikke rentabelt for Kineserne at bygge den - viste udregningerne der blev foretaget af både Kinesiske og og Udenlandske eksperter . . .  men - den Kinesiske Regering ville ha`den bygget af Politiske årsager . .  dels for bedre at kunne ”styre” den såkaldte autonome provins - Tibet - og dels kunne man bedre hævde suveræniteten i forhold til den atombevæbnede nabo, Indien.
Dvs. at jernbanen bliver brugt meget  til Troppetransporter.
 
  ..  
  Turen fra Beijing - via Tibet og Nepal er en strækning hvor Banelinien passerer Tanggula Passet i 5.072m højde og derved verdens højeste.  
  .  
  I 4.905 m højde er bygget en 1.338 m lang Tunnel - det er den højest beliggende Jernbanetunnel i Verden - og den kaldes "Den tætteste dør til Himlen"  
  .  
  I 5.068 m højde er Verdens højest beliggende Station - Tanggula stationen.  
  .  
  Mellem Xining og Golmud er bygget den længste Tunnel - på 4.010 m - Guanjiao-tunnellen - og mellem Golmud og Lhasa er Yangbajing-tunnellen den længste - på 3.345 m.  
  ..  
  Strækningen mellem Golmud og Lhasa er på 1.142 km - hvor de 960 km er over 4.000 m højde og heraf igen er de 780 km i ca. 5.000 m højde.  
     
  I alt på strækningen er der en samlet længde af  tunneller på 30 km. - der er 675 Broer med en samlet længde på godt 160 km.
De 550 km af turen er bygget på Permafrost - og endda en mere problematisk Permafrost end andre steder i Verden.
 
  .  
  Ja - det er store tal - ret "skræmmende", egentlig - en fantastisk Togrejse på "Verden Tag" - med ufattelige oplevelser som end ikke billeder kan beskrive - en fantastisk skønhed - med en tur til Basecamp på Mount Everest - en slem fattigdom hos befolkningerne - og en modbydelig oplevelse at se hvordan Kineserne behandler Tibetanerne . .  det leder tankerne til fortidens "Negerslaver" - Tibetanerne er meget angste når de ser Kinesiske Turister (og det er ikke uden grund) . .  
  .  
  NÅ . .  men turen starter med nogle dage i Beijing - med bl.a. besøg i "den forbudte By" og - naturligvis, en tur på "den Kinesiske Mur" . . o.a.  
.                                         
 

 
  .  

 

..    

 

     

 

.    
 
.    
 
..    
   
.    
 
.    
 
.    
 
.    
 
..    
 
.    
   
..    
 
..    
 
.    
 
.    
 
..    
   
.    
 
.    
 
.    
   
.
 
.    
 
.    
 
.    
 
.    
 
.    
 
.    
 
.    
 
.    
 
     
   
,            Efter nogle dage i Beijing kan togturen begynde - fra en "Mega" Banegård . . . Vestbanegården - som er den største i Asien . . . .
 
.Turen til Tibets Hovedstad.: Lhasa - tager ca. 48 timer - og ligger 3.600 m.o.h. - når de 3.000 meters højde passeres, pumpes Ilt ind i Kupèerne via generatorer, da der p.g.a højderne er en reducering i Iltmængden med op til 40% - og at det, for mange Passagerer giver gener - og højdesyge.
Den separerede Ilt der blæses ind, kan hæve iltprocenten fra 21 - 23, således at det er nok til at de fleste ikke får gener ved højderne.
Er det ikke nok, er der ilt-udtag ved hver en plads. . . !
Trods disse forholdsregler har der flere gange været dødsfald i Togene p.g.a. højden - og der er da også medicinsk personale på både Togene - samt de stationer der passeres på turen   (48 stationer er der på ruten) til at hjælpe de Passagerer der evt. får højdesyge . . . .!
.    
    Togrejsen i billeder - op til TIBET - kan ses HER